De Duitse kunstenaar Iris Schomaker (Stade, 1943) geniet internationale bekendheid met haar expressieve, grote aquarellen en olieverfwerken op papier. De werken tonen abstracte figuren in momenten van rust en ontspanning: ze liggen, zitten, lezen of aaien de poes op hun schoot. Het onderwerp is intiem maar de afstand tot de figuren blijft groot, omdat de gezichten geen uitdrukking hebben; soms is er een suggestie van een neus, ogen en lippen, maar even vaak is het gezich leeg. Het zijn onbekende personen die Schomaker zelf heeft verzonnen. Foto's en schetsen in tijdschriften, maar ook Japanse en Chinese prenten en schilderijen dienen haar hierbij als voorbeeld. Schomaker maakt gebruik van een sober kleurpalet. Zwart-, wit- en grijstinten voeren de boventoon maar gaan gepaard met een subtiele zweem van blauw, groen of rood. In haar nieuwste werk heeft ze ervoor gekozen haar monochrome palet te doorbreken met krachtige accenten in kanariegeel, mosgroen en cadmiumrood. Op de tentoonstelling Come to the Edge bij Reflex Gallery is haar nieuwste werk te zien, variërend van A3-formaat tot levensgroot. Bij de tentoonstelling is een uitgebreide catalogus verschenen met een begeleidende tekst van de gerenommeerde kunstcriticus Michael Wilson. De tentoonstelling is te zien t/m 26 april.
Source: See All This