Door Mark Moorman
4 juni 2019
Aan verwijzingen naar de (kunst)geschiedenis geen gebrek in het werk van David LaChapelle, nu te zien in Amsterdam. Het is alsof hij de huisfotograaf van de jongste dag is.
Ik vertel verhalen zonder woorden, zei fotograaf/kunstenaar David LaChapelle (56) in een recent interview in deze krant. Maar het wemelt, het krioelt van de personages, van de verwijzingen naar de hele (kunst)geschiedenis. Het is alsof LaChapelle de huisfotograaf van de jongste dag is en in het spoor van de vier ruiters van de Apocalyps nog even de laatste stand van zaken vastlegt. Hij heeft niet veel met understatement; en dat is een understatement. Kijk naar de titels van zijn foto’s: The First Supper, waarmee hij de Bijbel en Leonardo da Vinci binnensleept. Of Kanye West: Passion of the Christ, waarmee hij een toch al niet misselijke persoonlijkheidcultus nog even in de hogere versnelling tilt.
Klapstuk van de expositie Act of nature, die nu bij Galerie Reflex in Amsterdam te zien is, is de meesterlijke foto Zelfportret als huis, waarin de fotograaf een krankzinnige set heeft gebouw, een opengewerkt huis, waar elke ruimte een reflectie lijkt op een deel van zijn persoonlijkheid. Let op de verstrengelde jongenslijven in de voorkamer, maar ook op de rommelzolder, waar we een nijlpaard ontdekken en een groot roze hobbelpaard. En dan staat er buiten bij de openstaande garagedeur (middenklassertje, maar wel hybride vermoeden we) een naakte man witte duiven los te laten. Mooi symbool van de zorgen die LaChapelle zich over de planeet en de daarmee verwante wereldvrede maakt.
Nogmaals LaChapelle: ‘Michelangelo was ervan overtuigd dat het godsbewijs te vinden is in de schoonheid van het menselijk lichaam en de natuur. Dat geloof ik ook. Ik zie het als een taak om het naakt te heroveren.’ En als je dan God vindt en de wereld redt is dat mooi meegenomen.
David LaChapelle: Act of nature, t/m 20 juli in Galerie Reflex, Amsterdam
Source: De Volkskrant