Het zijn niet de minsten die zich voor de lens van David LaChapelle lieten vereeuwigen. Lady Gaga, Madonna, Leonardo DiCaprio, Mohammed Ali, Whitney Houston, Angelina Jolie, Lance Armstrong, Hillary Clinton: de lijst is schier eindeloos en vermeldt louter namen van beroemdheden in de (populaire) kunst, sport, politiek. "Waarbij hij zijn modellen lang niet altijd even flatterend portretteert," zegt Andreas Blühm, directeur van het Groninger Museum. "Ik zou het niet hebben gedaan. Je stelt jezelf bepaald kwetsbaar op."
Blühm is er, wederom, in geslaagd een spraakmakende tentoonstelling in het Noorden in te richten. Het succes van de expositie David Bowie is... (2015/2016) galmt nog altijd na en met LaChapelle - Good News for Modern Man is het Groninger Museum het eerste Nederlandse museum dat oud en nieuw werk van de Amerikaan toont.
David LaChapelle (55) geldt als een van de invloedrijkste fotokunstenaars, wiens werk niet zelden controversieel, soms zelfs subversief is, maar tegelijk uiterst humorvolle, (religieus) symbolische en maatschappijkritische elementen bevat.
Op zijn manshoge werk Death by Hamburger is een vrouw verpletterd door een kolossale, opblaasbare hamburger en in My own Marilyn en My own Liz toont hij de actrices Marilyn Monroe en Liz Taylor na een welhaast mislukte facelift.
De publiciteitsdorstige familie Kardashian portretteert hij in een Las Vegasachtige omgeving onder de titel Black Friday at the Mall of the Apocalypse. Bepaald geen staatsieportret, waarop ook nog eens een reusachtig, oplichtend dollarteken een plek heeft gekregen. Altijd is er de gelaagdheid, die de bezoeker in zijn overweldigende zoekplaten dient te ontrafelen.
Blühm: "LaChapelle is groots en meeslepend, exuberant en provocerend. Door sommigen wordt hij weggezet als een louter glamourvolle fotograaf die ook nog eens in opdracht reclamewerk doet. Maar zijn oeuvre is veel interessanter en kent meer dimensies dan op het eerste oog lijkt."
Droomstart
In het vak kende hij als 17-jarige een droomstart. Andy Warhol, die de alledaagsheid van de soepblikken van Campbell's verhief tot kunst en wiens iconische reeks popartportretten van Marilyn Monroe aan menig huiskamerwand prijkt, vroeg hem te fotograferen voor het blad Interview. LaChapelle had er al een leven opzitten: op school was hij gepest vanwege zijn homoseksualiteit, hij was als 15-jarige weggelopen van huis, weg van de benepenheid en op naar het vrijgevochten New York waar hij afwasser werd in the place to be: Studio 54.
Foto's van LaChapelle prijkten op de covers van onder meer The New York Times Magazine, de Italiaanse en Franse Vogue en Vanity Fair, podia waarop hij zijn extraverte, kleurige en brutaal-realistische stijl heerlijk kon botvieren.
Want hoe omstreden zijn werk in de ogen van sommigen ook is, LaChapelle weet de (argeloze) kijker altijd te beroeren met zijn 'kitsch pop surrealisme', zoals zijn kunst nog altijd wordt getypeerd.
Seismic shift
Het Groninger Museum legt het accent op zijn recente kunstwerken. "Hij laat zich de laatste tijd vaak door oude kunst inspireren. Bloemstillevens in Hollandse stijl en creaties à la Botticelli. Het verlegt zijn aandacht ook naar het spirituele, naar het paradijselijke. Zijn verblijf op Hawaï, waar hij in de natuur leeft, is daar ongetwijfeld van invloed op geweest."
Overigens: het Groninger Museum kocht, met financiële steun van de Vereniging Rembrandt, ter gelegenheid van de tentoonstelling het werk Seismic Shift van LaChapelle aan, een werk dat 1,83 bij 4,52 meet en een 'verwoeste' museumvleugel van het Los Angeles County Museum of Art na een aardbeving tot onderwerp heeft. Een imaginair thema waarbij LaChapelle zijn rijke fantasie de loop laat.
David LaChapelle is dezer dagen ook in het museum aanwezig, waar hij een workshop geeft voor kinderen en een artist talk houdt voor liefst tweehonderd fotografen.
source: Het Parool